Sobota, 3 prosince, 2022

5 nejčastějších důvodů, kvůli kterým se v noci budíme

- Reklama -PR článek
- Reklama -magazin

Nespavost postihuje až 40 procent populace.

Pokud máte špatnou noc, s vysokou pravděpodobností vás nečeká ani nejlepší den. Krátká doba odpočinku nebo příliš časté buzení nedovolí organismu dostatečně zrelaxovat. Výsledkem je narušení přirozené regenerace těla i mozku.

Opakované noční buzení způsobuje ranní pocit malátnosti, nedostatku energie či bolesti hlavy. Během dne se objevuje výrazná únava až neovladatelné mikrospánku. Tento stav se rozhodně nevyplatí řešit odpoledním zdřímnutím.

“Pokud si chcete udržet zdravý spánek, měli byste v první řadě dodržovat pravidelný spánkový režim. Ranní nebo odpolední dospávání může potom ztížit večerní usínání, “radí Kateřina Klobučníková, lékařka Spánkové laboratoře I. neurologické kliniky LFUK a UN Bratislava.

Spolehlivým řešením je proto odstranění příčin, které vedou k problémům se spánkem.

  1. Stres

V současnosti patří stres k nejrozšířenějším příčinám problémů se spánkem. S nárůstem stresu narůstá i počet lidí, kteří si během noci dostatečně neodpočinou.

“Krátkodobá nespavost může mít různé příčiny. Nejčastěji je to stres, problémy, nepříjemné myšlenky. V případě, že psychické obavy přetrvávají delší dobu, mohou vést ke chronické insomnií, “vysvětluje Klobučníková.

Někdy je těžké zapomenout na stres z práce nebo z toho, co nás čeká následující dny. Je vhodné zkusit techniky meditace, autogenní trénink pomoci může i hudba. “Důležité je pokusit se uklidnit mysl,” radí Klobučníková.

Terapií na psychické vyčerpání však není fyzická námaha před spaním. Může nabudit tělo a zkomplikovat usínání. Je proto důležité zpomalit fyzickou aktivitu ve večerních hodinách, kdy se organismus už pomalu připravuje na spánek.

  1. Spánkové apnoe

“Velmi častou příčinou nočních probuzení bývá spánkové apnoe. Jde o onemocnění, kdy pacient v noci opakovaně přestává dýchat, což vede ke zhoršenému okysličování, zachrápaniu a probuzení. Takoví pacienti se v noci nevyspí a ráno jsou výrazně unavení, “vysvětluje Klobučníková.

Opakovaným nočním probouzením, ale i zkracováním spánku se narušuje jeho fyziologická architektura. Má to negativní účinek na imunitní a kardiovaskulární systém i mozkové funkce. Může vést dokonce k obezitě.

V případě spánkové apnoe je vždy třeba poradit se s lékařem. Samé neprojde. Může znepříjemňovat spánek a v pokročilejších stádiích vést až k smrti.

Pokud se budíte s lapáním po dechu, je na místě navštívit spánkové laboratoř. Diagnostikování vyžaduje komplexní zhodnocení mnoha fyziologických funkcí během spánku. Problém je řešitelný, ovšem třeba ho podchytit včas.

  1. Tablet a mentální aktivita

Místnost na spaní by měla být vyvětraná, s vhodnou teplotou, s minimem světla, hluku a elektroniky.

“Světlo z obrazovky snižuje hladinu melatoninu, který je důležitý pro navození spánku. Proto bychom před usínáním neměli dívat do počítače ani mobilu, “radí Klobučníková.

Potvrzuje to i studie vědců z Pensylvánské státní univerzity, která již v roce 2014 uvedla, že použití tabletu vyzařujícího modré světlo před spaním potlačuje tvorbu melatoninu.

Problém s melatoninem se přitom promítl i do dalšího dne. Uživatelé tabletů začali produkovat melatonin o 1,5 hodiny později než obvykle i na následující den.

Není v tom však jen produkce melatoninu. Sledování zpráv, novin nebo práce před spaním výrazně zvyšuje mozkovou aktivitu. Mozek přitom nemá zázračné tlačítko na vypnutí jako tablet. Usínání proto potrvá podstatně déle.

  1. Nesprávné stravování

Na spánek ovlivňuje nejen to, kdy jíte, ale i co jíte. Kvalitu spánku zvyšuje dostatek železa a magnézia. Při problémech se spánkem zvyšte příjem minerálních vod, celozrnných obilovin, luštěnin, špenátu a brokolice. Avšak pozor na velké porce jídla před spaním.

Výzkum z univerzity v São Paulu v Brazílii, publikovaný v Journal of Clinical Sleep Medicine, potvrdil, že konzumace ve večerních hodinách ovlivňuje náš spánek negativně.

Konzumace jídla těsně před spánkem snížila čas, který lidé strávili ve fázi spánku zvané REM a snížila se schopnost rychle usnout. Více problémů se spánkem po konzumaci jídla měli především ženy.

Také platí, že některé potraviny zdravý spánek podporují, jiné ho narušují.

“Alkohol, káva ani energetické nápoje nejsou vhodné ve večerních hodinách, protože narušují strukturu spánku,” říká Klobučníková.

Navíc jsou močopudné. Znamená to, že spánek může narušit noční chození na toaletu, případně vyšší míra pomočování při inkontinenci.

- Reklama -aktuality

Mohlo by Vás zajímat

- Reklama -PR článek

Další články autora

- Komerční sdělení -magazin